RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

March 19, 2009

Perkahwinan Afdzal dan Salwani

Alhamdullilah, skang ni aku n wani sah bergelar suami istri. debaran, perjalanan, penantian akhirnya tamat. Setelah 6 tahun kenal mengenali, dan 5 bulan bertunang kami menjadi sepasang suami isteri. 13 Mac 2009: Jumaat Aku bangun pagi macam biasa n kemas2 rumah. semua hantaran, baju dan segala macam persiapan dah siap 3 hari sebelumnya. Pagi tu, aku kemas2 rumah, sapu2 sampah, mop2 lantai. beli apa2 yang patut. kiranya macam final touch up. lepas balik dari sembahyang jumaat pukul 210 petang, aku mandi sekali lagi n pakai baju melayu putih untuk majlis akad nikah. Pukul 245 petang, kami bertolak dari kulim menuju ke kodiang. Ayah aku kuar awal ke penang amik adik aku kat airport, touch down kul 2. dari kulim, ada 3 biji kereta jiran n kawan mak aku folo. aku naik kereta jiran depan rumah. perjalanan amik masa 2 jam ke kodiang. adik bradik dari alor setar tgu kami di tol hutan kampung dan adik bradik dari perlis dah siap tgu di masjid kodiang. kodiang dah nak masuk sempadan perlis dah n dekat dengan adik bradik aku kat perlis. Lepas semua dah redi, kami bertolak ke masjid kampung wani. perjalanan hanya 5 minit. tiba di masjid kampung wani dalam kul 515 petang. time ni aku dah berdebar2 dah, tapi still bleh kontrol. Sementara menunggu wani smpai dari rumah, kami sembahyang asaq dulu. lepas sembahyang asar, wani tiba dengan pakaian akad nikah warna putih bersih. selepas semua bersedia, aku dipanggil untuk memulakan majlis akad nikah. time ni, debaran makin bertambah. -- duduk di depan tok kadi. Sebagai wali, Abah wani mewakilkan akad dijalankan oleh tok kadi. selepas tu, mula la proses akad nikah. masa tok kadi tu kata "Afdzal Bin Nazri, aku nikahkan dikau......." aku dah dubdubdubdubdubdubdubdubdubdubdub . debar2 gila dah. tak pernah debar camni. macam lari 400 meter pecut. bersaksikan adik bradik, parents kami, dengan sekali nafas, sekali lafaz, aku dan salwani menjadi suami isteri! hubungan kami sudah halal! selepas semua dokumen2 sign, aku salam abah wani. abah pandang aku dengan satu pandangan dengan penuh makna. acara meyarung cincin diteruskan. aku juga memberi wani seutas rantai tangan, tanda cinta yang ikhlas. pastu, ada plak kazen aku cakap "Afdzal, cium la dahi sket." apa lagi.....cium la! haha lepas tu ke rumah wani untuk jamuan makan. kami dijamu pasembuq kodiang yang mmg fames di utara dan mee kuah. Dalam pukul 7, sebelum magrib, kami pulang. aku stay di alor setar kat rumah paklang aku dan famili aku balik ke kulim. 14 Mac 2009: Sabtu Hari kenduri rumah Salwani (Kodiang). Aku bangun awal macam biasa lepas subuh. target untuk smpai rumah wani pukul 1 tghari. mmg time tu tgh peak hour orang datang kenduri. Pukul 930 aku pegi ke butik pengantin kat jitra. wani tiba kul 950. sementara menunggu wani, aku try dulu baju pengantin. lepas dah belajar cara2 ikatan, aku pulang ke rumah paklang aku n tinggal wani kat butik untuk mekap. kat rumah paklang aku, kul 11 pagi aku mula bersiap2. kul 1130 semua dah redi n kami kuar dari alor setar kul 1215 untuk berjumpa semua adik bradik aku kat masjid kodiang. Lepas semua dah berkumpul, kami bertolak ke rumah wani n tiba pukul 110 tgahri. rombongan aku disambut meriah oleh keluarga salwani. kami terus ke meja makan pengantin. Lepas abih makan, sesi fotografi bermula di pelamin dan bilik pengantin. semua adik bradik, tetami jauh dan dekat bergambar dengan kami. aku pulak mmg jenis suka senyum dan bergambar. mmg rasa cam selebriti kejap. dalam kul 5, pegi pusing2 keliling tmpat kenduri p tgk orang2 buat keja. time ni, periuk dah siap dicuci, pinggan dah setel, khemah pun dah nak buka2. Pukul 5 petang, aku n wani ke bendang dan gua kerbau, walking distance dari rumah wani untuk pengambaran outdoor. effect gambar outdor memang cantik. macam pengantin kuar dating n jalan2. balik umah dalam kul 6 petang. kul 7 aku dah buka sampin. ada tetamu yang datang lagi time tu, tapi hanya sorang dua. pukul 730, aku pulang ke rumah sepupu aku kat perlis n malam tu kul 1030 aku tiba di rumah paklang aku untuk bermalam di sana, get ready for the next day. 15 Mac 2009: Ahad Hari kenduri rumah Afdzal (Kulim) Bangun pagi aku terus call wani sebab dia kena ada kat butik pengantin untuk siap awal sebab nak travel ke kulim. aku mula siap2 pukul 8 pagi. 830 dah siap. yang lambat tu nak ikat sampin sebab nak buat ikatan bunga2 kat sampin. kul 9 kami dah siap n ke rumah wani untuk ambil dia bawa ke kulim. Kami bertolak dari rumah wani macam planning, kul 1015 pagi. rombongan dari rumah wani sebanyak lebih dari 10 buah kereta termasuk adik bradik aku. Tiba di kulim kul 110 tghari, memang peak hour time tu. masuk ke rumah jiran aku untuk bersiap2 selama 10 minit pastu baru mula melangkah dengan bergaya ke rumah aku menuju ke meja makan untuk majlis makan beradab. lauk mmg banyak, kalo aku tak jadi pengantin, mmg aku tibai semua! haha time ni aku jumpa dengan kawan2 UTP. Matpit, wan dan istrinya, jep, selin n mag. Terima kasih kalian kerana sudi datang dari jauh, especially Jep n Mag yang dari KL n sesat di Kulim b4 jumpa umah aku. Memang ramai datang rumah aku. caterer bagi tahu, seribu empat ratus tetamu datang sebab depa bilang pinggan. Semua orang yang hadir aku cuma dpt jumpa dalam 2-3 minit ja. sebab nak jumpa orang lain plak. time ni tenaga kena kuat. lepas tu ada sesi pengambaran di bilik pengantin. macam2 pose la aku buat n wani. dalam pukul 3 tu, hujan turun, tapi tak lebat. cukup elok untuk sejukkan tetamu. lepas hujan, kami bergambar kat perkarangan rumah aku. effect cantik sebab hujan baru brenti. kul 7 ++ aku pegi buat outdoor picture plak dengan wani. pegi ke playground dekat umah aku. nnt aku load gambar2 kenduri kulim plak. ada lebih TIGA RIBU keping gambar, 10GB lebih gambar2 saja! kul 745 aku dah tukar uniform, maka secara official nya, tamat la kehidupan sebagai Raja Sehari. malam tu tolong kemas2 rumah n basuh2 periuk buat sup tulang. 16 Mac 2009: Isnin Ari ni plan nak balik umah wani, balik kodiang. plan nak kuar umah kul 10 sebab nak pegi makan kenduri dulu kat rumah ex rumet wani. tapi sebab kawan wani datang kul 11, layan tetamu dulu, kul 140 jugak baru kuar kulim. kazen aku yang stay perlis tumpang balik sama. lepas antar kazen aku, gi umah kenduri ex rumet wani pastu singgah umah tok ayah aku, walking distance ja dari rumah x-rumet wani tu. b4 balik umah wani, kami singgah umah mak ngah aku dulu, depan umah tok ayah aku. a way to say thank you sebab tolong n bersusah payah untuk kenduri aku. kul 7 kuar umah makngah n ke kangar sebab nak jumpa fotographer kami. kul 730 smpai umah wani. abah kata "ni dah rumah sendiri dah ni" :D 17 Mac 2009: Selasa Plan ari ni pegi jalan2 rumah adik bradik wani. tu sebab mmg aku amik cuti smpai selasa. dah plan dah. mula2 pegi ke rumah tok ayah wani kat sanglang. aku tak pernah smpai lagi area2 sanglang. rumah tok ayah wani 20 minit perjalanan. sebelum tu lalu tmpat keja abah wani, BERNAS. singgah jap sebab abah nak kenalkan aku kat kawan2 dia dulu. lepas 10 minit, smbung balik perjalanan ke rumah tok ayah wani. kami makan tengahari kat situ. lepas sbyg zohor, kul 2 petang kami mula gerak jumpa dengan adik bradik n pak/mak penakan wani sampai kul 530 baru balik ke kodiang. Time ni singgah dulu beli makan petang kat pasar malam. smpai umah, aku n wani siap2, kemas2 katil, kemas2 bilik sebab nak balik kulim. lepas makan, kul 7 kami kuar kodiang menuju ke alor setar, sebab nak singgah jumpa paklang aku n kawan wani sat. kul 830 kami kuar alor setar n smpai kulim kul 1015. -- microprocessor --

2 Comments:

My Name is Far said...

tahniah2 microp!! smoga bebahagia n bekekalan hingga ke anak cucu!! heheheh :D
-far-

Anonymous said...

wah....ade kronologi la. hehehe...anyway, congratz! saje je singgah lalu blog en.afdzal nie....