RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

March 6, 2009

Life @ P2..part 1

Congrats matpit..hang dpt pi intebiu kt F-Secure..harap2 hang lagi secure la kt sana...hahaha.. 1st day aku masuk kt dept aku cam pening je tgk...sume org tgk bz jgk time tu..smpi ada yg tak perasan aku masuk haritu termasuk la bos aku...cess..time aku masuk jgk la depa dok renovate opis..da tak pakai cubical yg dulu2 tu yg cam kotak2 tu...depa pakai daihatsu punya style..yg paling tak bes tmpt aku kt dpn pintu..sbb tu cam susah sket la nk bukak rancakdisitu nih..hahaha..satgi org tgk plak apa yg aku buat...takpelah..aku harap nanti dpt la tukaq tmpt lain..opis aku kt RnD under Technical Administration dept..aku ni mcm IT dept kt RnD lah..cover utk RnD jer..utk p2 depa ada IT dept sndiri..sory la geng..aku takleh amek gambaq opis aku..tapi mcm aquarium jgk la dok skali ngn bilik server..bilik kecik kt dlm engineering design dept..nk masuk kena ada access card..kira mcm pulau je la.. Oklah..2nd day plak aku terus pi RnD induction...masuk kelas la plak..terkejut jgk aku tgk ada 27 org budak aku..kira aku last intake la..depa tunggu aku masuk baru buat Induction..hehe..ada yg da 6 bln..kira aku la paling baru..2 hari je terus pi induction..dlm 27 tu, aku sorang je exec..yg lain sume eng..mcm2 section ada..mostly fresh grads la..ada yg dari jepun,US,germany,Australia,UTP pon ada gak sorang..haha..kira 2 org la termasuk aku...bangga jgk la...ada gak geng..Time induction mmg bes..2 minggu lebih..blajaq la dari 1 section ke section yg lain..1st tu kt eng design..blajaq teori je lah..sume part body ngn interior skali...pening jgk la aku..sume engineering punya subject je..tapi takpe..aku wat2 paham jer..tanak malukan nama utp..hahah..kt sini depa design pakai CATIA n CAELUM...tapi bnyk pakai catia yg ada toyota function..aku tak reti jgk guna menatang tu..tau tgk je la..haha.. Adeh..penat plak menaip..bos aku dah jeling2 da nih..takpe2..aku cover smbil wat keje(konon2 wat keje)...aku shortcut je la cite aku ek..selama 2 minggu tu part yg paling bes skali kt Styling section..tmpt ni mmg secure abes la..even aku org RnD pon takleh masuk..tapi time ni je la aku 1st n last masuk...sini la tmpt depa design keta yg myvi ade kaler2 pelik tu depa ni la yg buat..bumper yg cam ntah pape tu pon depa jgk la yg design..start ngn sketch smpi la wat clay model n siap smpi real keta...time trening sume kena lukis keta sendiri...aku yg tak pandai lukis nih pon terpaksa la lukis jgk..aku lukis mpv..haha..malu la ngn scan tunjuk kt hangpa..lukisan aku buruk...yg tu pon aku tiru bdk sebelah jgk..takdak idea lukis keta..lukis org lidi aku pandai la..pas siap sume...pi kt styling studio plak...dok main ngn clay..aku ingat senang nk wat keta pakai clay..susah gak la nk bentuk dia...last2 sume dok buat benda lain je..tak jd wat keta..ada yg wat orang la..mouse la..rumah la..hahaha..aku buat kapal terbang je..haha... Oklah 2nd last day aku trening kitorang masuk kt Testing n Experiment section plak..kt sini bnyk part depa test..engine test,sume part kt body,noise test,endurance test..mcm2 lagi la..time ni depa tgh test mpv baru tu..dpt jgk la merasa dok dlm mpv tu..tapi time dia stop la..hahah...ptg plak tester2 tu sume ready ngn 6 bijik avanza bwk kami ronda kt test track..aku dok blkg skali...rasa cm nk termuntah gak la naik ngan driver2 tu...sume track depa bwk..kalo keta aku jgn harap la nak lalu jln camtu..kompem mcm2 bunyi dengar kt body keta..haha.. Last day RND induction...dpt jgk la keluar dr p2 jap...ada vendor visit..aku ingat dpt la pi jauh2..skali dkt je...dlm 40minit jgk la dari p2..kilang wat radio utk p2 kt rawang..takpelah..pi sana yg paling bes mkn2 je lah..hahaha..yg lain tu sume cam biasa la masuk kilang..tgk minah kilang..tu je lah...oklah setakat ni je update dari aku...nanti aku smbung lagi... End of part 1 MIA

0 Comments: