RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

September 30, 2009

Pregnancy Checkup - Aku Jadi Bapa May 2010!

Salam Bahagia rakan-rakan rancakdisitu

Alhamdullilah, aku bakal jadi bapa pada anak sulung aku may 2010 (due date: 5 may 2010). Anak aku n anak Wan-Siti akan sebaya nnt.

Semalam, 29 September 2009, aku bawa wani ke klinik ibu n anak untuk buat checkup.
Ari ahad lepas, aku dah bawa wani ke klinik ibu mengandung kat pekan kulim, tapi depa cakap oleh sebab rumah aku dekat dengan klinik kesihatan ayer merah, (2 km dari rumah), depa suruh aku p buat checkup kat situ. lepas smpai kat klinik ayer merah, depa kata, new registration ari selasa ja. sebab time tu ja doctor available. so, ari isnin, aku e-mail bos bos aku kata nak masuk keja lambat ari selasa.

Ari selasa, kul 830 aku gi klinik kesihatan ibu dan anak kat ayer merah, kulim. 833 dah smpai. :)

lepas amik nombor and dapat buku rekod kaler merah n pink, kul 930 baru bleh jumpa nurse. ada 3 orang ibu ngandung tgh Q depan kami. nurse panggil untuk buat blood presure test, urine (pregnency test) n blood test (sugar level). sugar level n blood pressure wani dalam paras yang normal.

pastu ada nurse lain plak handle, check fizikal and bagi ceramah sket2. pastu dapat pil folic acid, untuk tumbesaran baby dalam perut.

setel dekat klinik ayer merah kul 1010 pagi, kami kena pegi ke klinik kesihatan taman selasih kulim, 5 minit dari klinik ayer merah. kat sana ada doctor untuk check tahap kesihatan paru-paru and jantung wani. kul 1017 amik nombor. nombor skang: 2017, nombor kami 2063. ada 46 orang sedang Q depan kami untuk jumpa hanya sorang doctor! lepas sejam lebih tunggu, nombor naik. gi amik darah dulu untuk test blood type n apa2 yang patut. pastu tunggu lagi. kul 1230 kami lapar. aku gi beli roti n air dulu. makan bagi lapik perut dulu. rehat kul 1 tghari, aku ingatkan doctor pun nak gi makan dulu. tapi nurse cakap, doctor akan abihkan untuk registration pagi punya. tapi kaunter pendaftaran, kul 11 pagi dah tutup dah.

kul 1 baru bleh jumpa doctor. 3 jam tgu! biasa la, aku dah agak dah, kalo gi goverment hospital, mmg camni. dulu aku kena check mata kat hospital melaka pun camni. berjam2 tgu nak jumpa pakar. doctor tak pernah cukup. kita perlukan lebih ramai doctor. tapi nak jadi doctor bukan senang.

lepas masuk bilik doctor, dia plak kuar gi attend orang lain dulu. 10 minit tgu, doctor baru datang untuk periksa paru-paru, pernafasan n jantung wani, hanya guna stetoskop. kami ingatkan guna alat/machine khas yang canggih2. kalo camtu, keja nurse biasa pun bleh buat. tapi memandangkan prosudur tu doctor kena buat, terpaksa tgu doctor jugak.

lepas tu, jumpa nurse plak, untuk set next appoinment untuk scan perut. bulan december 2009 kena gi skali lagi ke klinik taman selasih kulim untuk scan perut. scan perut plak hanya ada pada hari rabu. sah-sah aku kena amik cuti lagi skali.

Buku pink kita kena simpan n bawa time kita nak buat medical checkup setiap bulan. buku merah doctor akan simpan untuk rekod depa. sila bawa IC untuk registration dan bawa sijil kawin. sijil kawin tak perlu, tapi mana tahu kot-kot nurse nak tgk. hihihi.

checkup kat taman selasih hanya 15 minit. so, total checkup hanya 60 minit, tapi nak menunggu tu 4 jam! servis bagus, amat bagus, cuma kita kekurangan doctor untuk cope dengan jumlah rakyat malaysia. bukan semua orang bleh jadi doctor.

aku plan nak masuk keja half day, tak boleh n kena amik cuti, sebab kul 1:30 ptg baru setel.tak lunch lagi, lepas lunch, kul 2 baru keyang. nak gi antar wani balik, nak gi keja, dekat2 kul 3 ptg baru smpai. masuk keja 2 jam, dah abih time. tu sebab aku call ofis, bagitahu aku cuti. ari ni, aku masuk ofis, kawan aku bagi tahu network down after lunch hour. haha, nasib baik aku tak bersungguh2 nak datang keja semalam. :)

so, untuk kawan2 yang ingin berkahwin, ingin mendapatkan cahaya mata. 1 panduan untuk anda. sila amik cuti, beli newspaper masa anda nak bawa isteri anda buat pregnancy checkup. sebab masa menunggu tu lama. dan bersabar la, semua orang nak cepat. lagipun benda free! :)

########################
yang akan jadi bapa May 2010

-- microprocessor --
########################

0 Comments: