RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

May 30, 2008

Flash Back...3 years ago....

salam rakan-rakan ku alhamdullilah, hari ini (31/05/2008)hari terakhir kita bergelar pelajar untuk hari terkhir, secara rasminya. mulai esok, kita bukan lagi pelajar Universti Teknologi PETRONAS. aku ingat lagi macam mana aku bleh menjadi student PETRONAS. ------------------------------------------------------ FLASHBACK ------------------------------------------------------ lebih kurang 3 tahun lepas, selepas tamat diploma di KUTKM, aku amat yakin yang aku akan dapat balik masuk ke kutkm untuk degree. kat borang UPU, aku isi semua jurusan di KUTKM, 3 pilihan pertama EE (major in computer, communication, industri), 3 pilihan kedua ICT (major in software, Multimedia. networking) dan 2 pilihan terkahir balik ke EE. aku mmg takmo lari dari Electronic or sumthing to do ngan computer, in this case IT. selepas isi borang UPU online, print out di CC KUTKM, aku balik kulim n tunggu keputusan. 2-3 bulan aku tunggu, tapi at the same time, aku risau yang aku tak dapat masuk balik ke kutkm. so, aku tanya ayah aku, apa bleh buat kalo aku tak dapat kutkm? Ayah aku kata, kalo tak dapat, maybe bleh mintak tolong pak long aku. dan ayah aku kata, "why dont u try to apply Universiti PETRONAS?" -- at that point, aku tak tahu pun PETRONAS ada universiti. start from that day, aku masuk web page utp, by that time, still ada logo UTP kat bola oren pusing-pusing. kemudian, lepas ada iklan UTP besar2 kat NST, aku apply ikut prosedur.. (biasa la, UTP amik iklan 3 kali setahun ja, besar2 kat page tgh2, bukan cam Universiti/kolej private lain, tiap2 minggu iklan! -- apa barang....(pergh, berlagak gila...))

masa nak apply tu, ada problem nak donlod borang, trus aku e-mail ke registrar utp

----

Dear Afdzal, Please download first the application form and the application guide. It will makes the process much smoother. Please click right mouse on the application form, choose 'save target as' and save in into your hard drive. Application form - Microsoft Excel Format ( Borang Permohonan OQ Jul 2005.xls ) Application guideline - Microsoft Word Format ( panduan.doc ) TQ Regards, Tajul Ariffin Bin Shamsuddin Sponsorship and Welfare Unit Student Support Services Universiti Teknologi PETRONAS 31750 Bandar Seri Iskandar Perak Darul Ridzuan TEL : 05-3688403 FAX : 05-3667746 E-MAIL: tajul_ariffin@petronas.com.my ----- Forwarded by Tajul Ariffin B Shamsuddin/HEP/UTP/Petronas on 20/05/2005 08:41 AM ----- M Azaman B Ismail To: Tajul Ariffin B Shamsuddin/HEP/UTP/Petronas@Petronas cc: 19/05/2005 06:42 Subject: Fwd: application gudeline file error PM Tajul, what happend M Azaman Ismail Admission & Registration Registry Department Universiti Teknologi PETRONAS Bandar Seri Iskandar 31750 Tronoh Perak Darul Ridzuan TEL : 05 - 3688406 FAX : 05 - 3654082 ----- Forwarded by M Azaman B Ismail/REGISTRAR/UTP/Petronas on 19/05/2005 06:42 PM ----- Afdzal Nazri admissionutp@petronas.com.my oo.com> cc: Subject: Fwd: application gudeline file error 15/05/2005 02:31 PM good day. I'm having problem to open "application guideline" file that was downloaded from your web page. please assist. thank you. p/s: file jpeg attched AFDZAL NAZRI Do you Yahoo!? Yahoo! Mail - You care about security. So do we.(See attached file: UTP)

---

di reply dengan pantas dan efektif, at this time, aku kagum ngan ke effisyinan UTP.

then, after apply, dapat e-mail ke educamp plak

------

Saudara/i,Merujuk perkara di atas, adalah dimaklumkan bahawa UTP akan mengadakan KemPemilihan Pelajar untuk memilih pelajar-pelajar bagi kemasukan sesipengambilan Julai 2005.Di antara objektif kem ini adalah seperti berikut:i. Memberi pendedahan kepada pelajar mengenai program-program di UTP.ii. Membiasakan pelajar dengan program pembelajaran, kemudahan-kemudahandan kampus UTP.iii. Menemuduga dan menguji kecenderungan dan potensi pelajar.Anda telah disenaraipendek untuk menghadiri kem ini dan butir-butirmengenainya adalah seperti berikut: Tarikh : 14 ? 16 Jun 2005 Tempat : Universiti Teknologi PETRONAS (UTP), Tronoh, Perak Masa : 8:00 pagi.Sila ambil perhatian bahawa anda dimestikan untuk menghadiri program iniuntuk dipertimbangkan bagi pemilihan kemasukan ke UTP. Segala perbelanjaanuntuk penginapan dan makanan ditanggung oleh penganjur. Walaupun begitu,lain-lain kos yang berkaitan seperti tambang perjalanan dan sebagainya akanditanggung oleh pelajar sendiri.Bersama-sama ini dilampirkan Panduan Penyertaan Program sebagai rujukan.Sila tandatangani Surat Tanggungrugi dan Akujanji dan serahkan semasa sesipendaftaran program.Sekian, terima kasih.Yang benar,bp PendaftarM AZAMAN ISMAILEksekutif KananUnit Kemasukan & Pendaftaran* (Surat ini dicetak menerusi sistem komputer, tandatangan tidakdiperlukan)(See attached file: PANDUAN PENYERTAAN - educamp utp.doc)(See attachedfile: AKUJANJI.doc)

------

pegi la ke educamp tu. time educamp tu aku kenal ramai budak2 pandai. mmg powe2 kalo nak banding kan ngan aku. time tu la aku kenal noreen izza, fesi aku (bila aku amik ITPM ngan dia, dia tegur aku n ucap tahniah dapat masuk UTP, lepas 3 sem aku masuk UTP, dia still ingat kat aku, nampak sgt tie educamp tu aku poyo gila sebab nak masuk UTP punya pasal, nak kena menonjol sket...). time tu jugak aku kenal ngan mat pit (oit matpit, pasai apa hang dok curi idea presentation aku time educamp 3 tahun lepas??) haha

lepas abih educamp, lepas abih interview, dr rohani (HR lecturer) n mr sazali (orang koku) panel interview aku. orang lain interview 10-15 minutes, aku smpai 35 minit di interview ngan diorang. nak menonjol punya pasal....(time ni la nak poyo2 pun, nak jual diri pun..)

lepas abih interview, pukul 10++ aku dah get ready nak balik umah, sebab aku dapat first session. janji ngan matpit (by that time kenal ngan nama zulhafiz ja..) nak balik penang sekali. aku tunggu dia kat dalam bas, first trip to ipoh dari UTP. oleh sebab matpit lambat sangat, kena tinggal la...amik la next trip.. (padan muka hang... huahuahua tu la, sapa suruh lambat2)

ok, sambung crita. bas pun jalan kluar UTP. time lalu kat pekan batu gajah, masa naik fly over, aku ingat, yang tu la pekan tronoh! rupa2nya, pekan tronoh jauh mundur dari taman maju...huahuahua...

bila dah smpai stesen bas ipoh, drebar bas tu kata "pegi turun beli tiket dulu, kalo takde tiket, jom balik tido kat UTP" - dalam hati aku "pergh, hebat gila utp, bleh jaga orang smpai macam ni"

aku dpt tiket bas, balik kulim n berdoa. semgu lepas tu, aku dpat tahu yang result kluar n call UTP. 2 kali aku call, sebab nak konfemkan betul2. haha, aku dapat masuk utp!

masa abang posmen bagi surat tawaran dari utp, aku lari dari gate smpai dapur-- punya la hepi!

masuk utp, aku jumpa ngan hang pa semua yang best2....!

--- microprocessor ---

0 Comments: