RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

October 2, 2009

Cerita orang yang menjual teknologi

Bulan lepas, aku ke Kulim Landmark, (Giant Kulim), shopping mall terbaru kat kulim. aku nak pegi cari RAM untuk wani. kebetulan ada PC fair kat situ. ada la latest wimax service provider -- P1 Wimax.

Promoter ni trus approch aku. aku tak la kagum mana dengan wimax ni, sebab aku masih menunggu teknologi internet yang mana dari PC/laptop bleh trus shoot ke satelit. satelit tu adalah hub networking kita. yang tu baru aku amat kagum. so, bebalik dengan crita promoter ni tadi. lepas dia approch aku, trus dia terangkan speed la, package la. -- aku tak kagum sangat. bagi aku mahal. RM48 hanya untuk 400Kbps, RM99 untuk 1.2Mbps. (http://www.p1.com.my/wimax/packages_ref.aspx)

so, aku tanya pasal teknologi P1. so dia terang la kat aku, yang kat kulim ni ada beberapa pencawang yang di install atas bangunan. so, kalo rumah ktia dekat dengan pencawang2 ni, kita bleh dapat coverage. (rumah aku tak dapat coverage -- http://www.p1.com.my/wimax/coverage_ref.aspx)

so dari pencawang2 ni, semua signal data akan dihantar ke Hub untuk Kulim yang terletak di Kulim Hi Tech park(KHTP). Hub di KHTP akan shoot ke satelit untuk dihantar ke Main server di KL.

ok, agak canggih. tapi yang membuatkan aku hilang kekaguman kat promoter lelaki ni,
dia kata -- "semua signal akan menggunakan wireless - fibre optic"

aku menjawab -- "ha? kalo fibre optic, bukan la wireless"

dia membalas -- "tak tak. semua fibre optic. macam astro kita kat rumah, fibre optic la tu."

aku dalam hati -- "apa punya bangang la mamat ni!"

aku balas -- "fibre optic ni adlaah kabel. cuba google maksud fibre optic. inya kabel, so, bukan la wireless"

dia cakap -- "oo, mungkin term kita berbeza, tapi mmg kami apaki wireless fibre optic"

aku balas -- "mana ada wujud wireless fibre optic. kalo wireless optic communication wujud la! wireless fibre optic, mana wujud!"



 ini adalah fibre optic cable -- ianya tak wireless



ini baru optical communication -- ianya wireless!

aku trus blah! sebab geram dengan mamat yang menual teknologi, tapi tak tahu langsung pasal teknologi. apa ke bangang nye? (ye aku geram!)

aku dulu balajar la camna data dihantar guna kabel fibre. siap ada paper lagi untuk fibre optic. lagi mau kelentong sama aku. http://en.wikipedia.org/wiki/Fiber-optic_communication
ini baru wireless optic! http://en.wikipedia.org/wiki/Free_space_optical_communication

menda la mamat tu! optic communication dengan fibre optic communication adalah 2 benda yang amat berbeza! satu wireless, satu dengan dengan menggunakan gentian kaca untuk membawa isyarat2 data. aduhai! cam na ko bleh jadi promoter. kalo aku CEO P1, aku trus pecat mamat tu!

slalu aku jumpa dengan penjual teknologi tapi tak tahu apa satu yang dijualnya.

lebih kurang 6 tahun lepas, aku ke sure heboh TV3 yang buat kat ayer keroh, depan KUTKM. time tu, streamyx still hot and masih kurang pesaing.
aku tanya kat sorang promoter Tm net ni.
"brapa speed stremyx ni?"

promoter tu jawab -- "1 Mega Byte per second"

aku jawab - "huish! takkan laju sangat? 1 Mega BIT per second kot"

dia jawab, "tak tak, 1 Mega BYTE per second"

senario ni pun ada terjadi kat PC fair penang.

aduhai, ko tak tahu ke apa beza byte dengan bit??!! apa yang ditawarkan ada, kelajuan dalam bentuk bit (b) bukan Byte (B)  8 bit(b) = 1 byte(B)

beza bit dengan byte --  http://www.wisegeek.com/what-is-the-difference-between-a-bit-and-a-byte.htm

aku tak marah kalo orang yang tak tahu tu amek course perdagangan ke, course medic ke, course pertukangan ke, course business ke, tapi ko adalah seorang penjual teknologi kepada orang awam, bukan nya penjual cucur kodok!

############################################################
yang tak bleh tahan dengan salesman menjual teknologi yang tak bijak teknologi
-- microprocessor --
############################################################

3 Comments:

Mohd Nurul Amin said...

bang, kalo dorang bijak dorang tak jadi promoter je bang, mesti jadi engineer atau prkara yg sama wktu dgnnya.. rilek2.. jangan emo2... dorang nak try promot produk dorang je.. kasihanilah mereka

nizam said...

btul tu afdzal, diorg belajar lain, keja lain.. takde basic IT. so goreng je la.. hehe..

microprocessor said...

goreng pun agak2 aaa. goreng tanpa isi, tak guna jugak. minyak ja panas, isi takdak~