RancakDiSitu now moved to www.rancakdisitu.com

Hi readers and viewers, we at RancakDiSitu are glad to announce that this blog are now moved to www.rancakdisitu.com or also officially known as "RancakDiSitu V.2"

Kepada semua pengunjung, kami di RancakDiSitu dengan rasa bangga dan sukacita ingin memaklumkan blog ini telah berpindah ke www.rancakdisitu.com atau dengan rasminya dikenali dengan "RancakDiSitu V.2"



Salam Sejahtera kepada semua pengunjung-pengunjung RancakDiSitu.

Mulai 26 Oktober 2009, semua tulisan-tulisan di RancakDiSitu telah dibuat di alamat URL baru kami: http://www.rancakdisitu.com . Ini adalah URL tetap setelah manyaksikan pengunjung seramai lebih dari 23,000 (Dua Puluh Tiga Ribu) orang semenjak 24 May 2008. Blog ini telah mendapat banyak perhatian dah telah menjadi panduan atau rujukan untuk pengguna-pengguna internet. Kami mendapati ramai yang memasuki blog ini melalui Google, Yahoo dan search engine yang lain dan ada yang meletakkan link blog RancakDiSitu di blog atau website mereka. Ini adalah berita gembira untuk kami.

Sehingga 31 Oktober 2009, proses pemindahan sedang dijalankan. Walaubagaimanapun, semua pos-pos terbaru dan yang telah ada di blogspot, akan berada di http://www.rancakdisitu.com  mulai 26 Oktober 2009. Mulai 1 November 2009, http://www.rancakdisitu.com akan digunakan secara rasminya.

Terima kasih kepada ahli-ahli rancakdisitu yang lain Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, dan juga Godfather yang memberi sokongan terhadap blog ni.

Terima Kasih kepada Matpit yang mencadangkan idea membuat blog bertujuan untuk sentiasa berhubung sesama ahli RancakDiSitu.

Cerita lanjut mengenai kami:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


****************************************************************************


Good Day to all RancakDiSitu visitors.

Beginning 26th October 2009, all postings in RancakDisitu will be at our new URL: http://www.rancakdisitu.com . This will be our permenant URL as the visitors are now raeched 23,000 (Twenty Three Thousand) since 24th May 2008. This blog has been the guidance and reference for many users in the internet. We found people coming in from Google, Yahoo and other search engines and also put a link of this blog in thier blog or website too. This is a great news to us.

Until of 31st October 2009, the migration process is taking place. However, all latest and previous posts in blogspot will be in http://www.rancakdisitu.com since 26th October 2009. After 1st November 2009, http://www.rancakdisitu.com will be officially launch.

Thank you to other RancakDiSitu members: Epi, WanC, Nicham, Ah Meng, Matpit, and Godfather who are always supporting this blog.

Special Thanks to Matpit, the one who suggest to create a blog just to keep in touch among the RancakDiSitu members.

More about us:

http://rancakdisitu.blogspot.com/2009/05/rancakdisitu-blog-after-365-days.html


################################################# yang melakukan post terakhir di http://rancakdisitu.blogspot.com the one doing final post in http://rancakdisitu.blogspot.com -- microprocessor -- #################################################

August 31, 2009

1Malaysia : Hari Kemerdekaan 52 (hadiah kemerdekaan)

PETALING JAYA (Aug 31, 2009): RON95 petrol which replaces RON92, will be sold at RM1.80 per litre while the price of RON97 will be raised to RM2.05 per litre beginning tomorrow, the government announced today. The premium grade RON97 was previously priced at RM1.80. The roll-out of RON95, which began in May, also saw the phasing out of RON92 petrol which was used by only 5% of motorists. In a media statement, Domestic Trade, Cooperative and Consumer Affairs Ministry director Datuk Ismail Ahmad said the government, through this move, aims to ensure that consumers enjoy quality petroleum products at subsidised prices. At the same time the government also hopes to better manage the energy resources in the country and encourage energy efficiency and reduce the dependency on fuel subsidy. RON95 is a fuel that abides by the EURO2M specification which is more environmentally friendly. The sulfur content in diesel and petrol in accordance to this standard is reduced from 3,000 parts per million (ppm) to 500ppm, which means there is reduced emission and therefore expected improvement to air quality. The EURO2M specification standard will commence tomorrow in tandem with the full implementation of RON95. The sale of RON97 petrol will be continued as some high-powered vehicles can only run on this octane level. The ministry acnowledged the barrage of comments it has received on the government’s move to introduce RON95 into the local market and the scepticism by motorists on the use of this product but said that the decision was made after taking into account the opinions and views from various parties and from all angles. The main contention is that the RON95 petrol is suitable for most car engines and more so its contribution to improving the air quality. RON is the acronym for Research Octane Number which measures the rate of knocking caused by the usage of a specific petrol grade in an engine. RON95 petrol refers to the 95% iso-octane and 5% n-heptane. The RON95 is widely used in developed countries and the government together with a petrol companies started introducing this grade of petrol in selected areas around the Klang Valley and Putrajaya since May 12. Statistics show an 80% usage of RON95 petrol in these stations against 20% for RON97. There have been no complaints so far, said Ismail Ahmad in the statement. A total 1,445 petrol stations around the country have started selling RON95 petrol ahead of the full implementation by the government today. The ministry said the price of petrol and diesel is still going by Automatic Pricing Mechanism (APM) where the monthly average product price will stipulate the subisidy rate for a particular month.

1Malaysia : Hari Kemerdekaan 52

August 30, 2009

Ali Setan theme song

Dalam kehidupan ini Yang terindah Melalui usia remaja Senda gurau suka duka Sering berganti Meninggalkan kesan abadi Oh berdebar-debar hati nya Kali pertama bertentang mata Inilah pengalaman Harus ditempuhi tiap insan Kenakalan atau kesungguhan Sukar mencari perbezaan Betapa kau cuba melindungi Jelas di wajah rahsia hati

August 28, 2009

Laporan padat H1NI

Laporan Padat megenai H1N1
Click Sini
Swine Flu count.... update every 4 Minutes
Matpit

August 27, 2009

Allah Selamatkan Kamu

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA
Allah Selamatkan Kamu..
Allah selamatkan kamu...
Allah selamatkan kamu semua...
Allah selamatkan Kamu...
Ulang berapa kali suka hati anda...
Embeded by--- Matpit

Bertengkar secara positif

Rasulullah bersabda, "Sesiapa meninggalkan perdebatan, sedang dia berada di pihak yang benar, dibina untuknya sebuah rumah di tengah-tengah syurga."

(Riwayat Anas Bin Malik)

Tidak indahkah dijanjikan dengan sebuah rumah di tengah-tengah syurga? Sekalipun kita di pihak yang benar, namun untuk mengelakkan perbalahan berpanjangan, mengalah sahajalah. Rugikah kalau beralah? Bagi sesetengah orang yang mementingkan diri sendiri mungkin tidak munasabah jika mahu beralah tetapi apa kata kalau saya katakan ‘orang yang beralah akan menang besar kemudiannya?’

Pergaduhan suami isteri akan sentiasa berlaku. Bak lagu P.Ramlee ‘Sedang lidah lagi tergigit’. Anda tidak akan sentiasa boleh berkata ‘ok’ kepada isteri anda begitu juga dia. Setiap kali pergaduhan berlaku, pasti akan ada hati yang akan terluka terutamanya hati orang perempuan yang memang diketahui tidak dapat diramalkan.

Jika pergaduhan itu berpunca daripada sesuatu yang sangat kecil, maka jika kita perbesarkan, maka akan terlihatlah peribadi sebenar seseorang itu. Sungguh akan terlihat betapa hodoh sekali seseorang itu tambahan pula, mulutnya mudah sekali melancangkan kata-kata yang tidak sedap didengar.

Sabda Rasulullah s.a.w:

"Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor."

(Riwayat Ibnu Mas’ud RA)

Dalam sabda ini, dapatlah kita fahami bahawa orang yang berkata keji bukanlah orang mukmin sebenar. Betapa iman kita dapat disukat dengan perlakuan yang sangat keji ini.

Pernahkah anda melihat pergaduhan suami isteri ini daripada sudut yang positif? Sebenarnya, pergaduhan akan menyebabkan terbentuknya satu penyatuan pelbagai perkara termasuklah cita rasa dan impian pasangan itu. Bagi mencapai tujuan inilah kita sering bertelingkah dengan pasangan untuk mencapai sesuatu yang terbaik. Tidaklah saya maksudkan pergaduhan adalah baik, namun hal ini adalah lebih baik daripada kita berdiam dan tidak berbincang sehingga akhirnya tidak ada penyatuan antara suami dan isteri.

Justeru, pergaduhan menjadi medium kepada pasangan dalam menyatukan kasih sayang. Setiap individu akan melahirkan perasaan tidak puas hati dan sebagainya. Maka, di sini adalah tempat untuk mencurahkan perasaan. Jadi, janganlah memendam perasaan sehingga jiwa kita menjadi tertekan ibarat belon yang akan pecah akibat ditiup dengan angin yang kuat. Jika tidak diluahkan, pasangan anda tidak mungkin akan tahu perkara yang ada dalam hati anda.

Di sini, saya akan kongsikan beberapa tip untuk bertengkar secara positif:

1. Jangan terlampau banyak bercakap – Ketika bertengkar, hati masing-masing pasti dalam keadaan marah. Ketika marah, pasti perkara yang logik sekalipun tidak diterima melainkan masing-masing mahu menegakkan pendapat masing-masing. Jika anda sebagai suami mempunyai hak untuk bercakap sekalipun, kurangkan daripada terlalu menegakkan pendapat anda sendiri. Hal ini akan mencetuskan perasaan tidak puas hati kepada pasangan anda sehingga perlahan-lahan dia akan menjadi bosan dengan anda. Yang perlu anda lakukan adalah dengan memikirkan secara mendalam cara untuk mem-betulkan keadaan.

2. Jangan menyebut kelemahan pasangan – Bukan hanya isteri anda yang mempunyai kelemahan, anda juga ada ke-lemahan sendiri. Jadi, dengan mengungkit kelemahan dia, anda akan turut merangsang pasangan mengungkit kelemahan anda. Lagi pula, anda tidak akan menang dengan hanya mengungkit sebegini tetapi menyebabkan keadaan lebih parah. Jika mahu menegur pasangan, minta dia meluahkan ketidak-puasan hatinya tentang anda dahulu supaya apabila giliran anda nanti, dia tidak akan meninggikan suara.

3. Jangan membalas perbuatannya – Sebagai contoh, pasangan anda bermesra-mesra dengan lelaki sebelah rumah. Anda mahu membuatkan dia sedar bahawa perbuatannya salah. Jangan anda pula bermesra-mesra dengan perempuan lain di hadapan dia. Keadaan ini hanya memberi peluang yang lebih kepada isteri anda untuk menjauhi anda. Akhirnya, anda turut terlibat dalam menjarakkan perhubungan anda sendiri.

4. Jangan cuba mengubah pasangan – Anda dibesarkan dalam keluarga ‘begini’, isteri anda dibesarkan dalam keluarga ‘begitu’. Pastilah terdapat perbezaan antara kedua-duanya. Anda harus memahami bahawa cara dia melihat sesuatu pasti tidak sama dengan pandangan anda.

5. Fokus pada masalah – Jangan meleret-leret sehingga perkara yang bukan masalah akhirnya akan turut menjadi masalah.

6. Jangan tinggikan suara – Semakin tinggi suara kita ketika bergaduh, semakin tinggilah suara pasangan kita nanti. Pergaduhan seperti ini tidak akan menjadikan keadaan semakin baik malah semakin kusut. Cubalah bercakap dengan tenang sehingga isteri anda yang sedang marah akan turut tenang dan seterusnya dapat menyelesaikan masalah dengan lebih cepat.

7. Gunakan panggilan manja – Ada pasangan yang pada masa biasa menggunakan panggilan ‘sayang’ atau ‘manja’ tetapi ketika bergaduh, keadaan akan beralih sebaliknya. Panggilan kasar mengambil alih menyebabkan pasangan anda merasakan dirinya rendah sekali. Jangan emosi sehingga tergamak menggunakan panggilan kasar termasuklah ‘aku’ dan ‘kau’.

8. Elakkan terlalu emosional – Ketika sesi bergaduh ini, pasti pasangan anda akan selalu terlepas mulut. Jadi, jangan ambil perkara yang dikatakannya terlalu serius memandangkan ketika sedang bergaduh, seseorang itu cenderung berkata yang tidak-tidak terhadap lawannya.

9. Gunakan perkataan yang baik-baik – Selain menggunakan panggilan manja, gunakanlah juga perkataan yang tidak menyalahkan. Perkara ini akan menyebabkan masalah akan cepat selesai. Antara contoh perkataan yang boleh anda gunakan ialah, "Abang rasa sayang tak patut buat macam ni," berbanding "Ni semua salah engkaulah!"

10. Jangan bertengkar di depan makanan atau di tempat tidur – Hal ini kerana tempat tersebut sepatutnya tempat kita menjamu selera dan bermesra-mesra sesama sendiri.

11. Dengar luahan isteri – Mungkin sahaja perkara yang disampaikan oleh isteri anda itu dapat menyelesaikan masalah. Jika anda hilang tumpuan ketika ini, bukan sahaja anda akan kehilangan idea yang baik malah anda menggunakan cara sendiri yang belum tentu dapat menyelesaikan masalah anda berdua.

12. Jangan bergaduh di depan anak – Dengan bergaduh di hadapan anak, anda hanya akan membuatkan anak keliru dan mengadili sama ada ibu atau bapa mereka yang berada di pihak benar atau salah. Perkara yang lebih menakutkan akan berlaku jika anak anda menceritakan keadaan anda berdua kepada orang luar. Hal ini akan menjejaskan imej anda sekeluarga.

13. Bersabar – Sekalipun anda lelaki dan anda lebih kuat secara fizikal berbanding dengan isteri anda, jangan sekali-kali anda cuba untuk mengasari isteri anda. Dibimbangi dia juga akan belajar untuk melawan dan membaling segala jenis pinggan mangkuk ketika bergaduh pada masa lain.

14. Say NO to third party – Selagi terdaya menyelesaikan masalah anda sendiri, jangan libatkan orang lain. Campur tangan pihak ketiga kebanyakannya hanya menyulitkan keadaan. Sekiranya perlu, pilihlah orang yang adil untuk menyelesaikan masalah anda.

15. Mengalah tidak bererti kalah – Mengalah ketika saat genting ini tidak menunjukkan anda kalah. Anda hanya perlukan masa untuk membuktikan bahawa tindakan anda sebenarnya betul.

16. Jangan keluar dari rumah sebelum selesai – Selalu menonton drama di TV? Kebanyakannya menunjukkan suami akan segera meninggalkan rumah semasa bergaduh untuk memudahkan cerita. Tindakan ini sebenarnya akan menyebab-kan isteri anda ditinggalkan dalam keadaan keliru. Hal ini menyebabkan dia akan berasa tertekan dan anda perlu ingat bahawa anak-anak akan ditinggalkan bersamanya di rumah. Perempuan yang hilang kewarasan akibat tekanan yang dahsyat akan menyebabkan mereka akan bertindak yang bukan-bukan. Mungkin sahaja dia akan memudaratkan dirinya atau anak-anak anda boleh menjadi mangsa keadaan. Sekiranya anda rasa tidak dapat menahan marah, beritahu isteri anda bahawa anda perlukan sedikit ketenangan dan hal ini lebih menampakkan rasa tanggungjawab anda terhadap permasalahan anda berdua.

17. Luahkan – Selain menjadi pendengar kepada permasalahan isteri, anda turut perlu meluahkan perasaan anda. Tunggu sehingga dia habis berbicara sebelum anda menyambung pendapat anda. Sekiranya anda tidak memberitahu keadaan sebenar anda, belum tentu dia dapat memahami keadaan anda.

18. Pelukan dan kemaafan – Hal inilah detik paling indah dalam pergaduhan. Setelah dirasakan masalah telah selesai, jangan melewatkan detik untuk memeluk pasangan anda seeratnya. Ucapkan perkataan maaf dan berharap agar perkara seperti itu tidak akan berlaku lagi. Keadaan ini akan menyebabkan perhubungan anda selepas itu lebih erat dan mantap dengan satu kesatuan hati yang lebih hebat.

Dicopy paste - Matpit

August 26, 2009

Kadar Zakat Fitrah 1430H/2009M

Zakat bagi negeri-negeri di Malaysia bagi tahun 2009 (kecuali Kelantan):

Selangor, Wilayah Persekutuan, Pahang, Perak, Kedah dan Pulau Pinang – RM7 Terengganu – RM5, RM7 dan RM8 Johor – RM5 dan RM7.50 Sabah – RM6.60 Negeri Sembilan – RM6.50 Melaka – RM6.30 Sarawak dan Perlis – RM6

Sumber : BERNAMA

* zakat fitrah Kelantan 2008 ( 1429H) - RM 7.60

Kalau boleh, bayarlah awal supaya dapat disampaikan lebih awal kepada asnaf zakat. Zakat fitrah boleh dibayar dari awal Ramadan dan sunat membayarnya selepas fajar Aidilfitri hingga waktu solat hari raya, tetapi makruh membayarnya selepas solat terbabit dan ia tidak dikira zakat, sebaliknya sedekah, seterusnya jatuh haram membayarnya apabila berakhirnya satu Syawal.

Kita boleh ditunaikan zakat di kawasan kita mencari rezeki, tetapi tiada masalah kalau nak bayar di kampung tetapi janganlah ke tempat lebih murah dengan alasan berjimat, seolah-olah ada unsur berkira atau bakhil di dalam diri kita.

Lebih elok kalau baki wang beberapa puluh sen itu disumbangkan terus kepada amil atau masjid, boleh diniatkan sedekah.

Zakat ditunaikan ialah dengan niat dan ikrar berzakat, sama ada untuk diri sendiri dan orang bawah tanggungan atau sebagai wakil yang mewakili mana² pihak.

Berjabat tangan ketika ikrar itu adalah adab dan tertibnya saja.

Macam mana dengan membayar zakat secara internet banking/online?

Bayaran zakat online ini menepati syarat² yang telah ditetapkan oleh syarak iaitu penyertaan niat kerana setiap pembayar zakat semestinya menyertakan niat untuk membayar zakat sewaktu menekan butang komputer yang menunjukkan bahawa ia bersetuju untuk membayar zakat.

Ketiadaan lafaz niat tersebut tidaklah memberi apa-apa kesan terhadap sahnya pembayaran tersebut kenana ittifaq ulama’ menyatakan bahawa niat itu letaknya di hati. Ketiadaan lafaz aqad dari pembayar juga tidak memberi apa-apa kesan terhadap sahnya pembayaran zakat tersebut kerana aqad di dalam pembayaran zakat adalah perkara sunat sahaja.

Bayar zakat fitrah secara sms > Klik http://www.e-zakat.com.my

– Pendapat Mufti Pulau Pinang dan Mufti Selangor mengenai membayar zakat secara sms.

Penentuan kadar zakat fitrah :

a) Harga zakat fitrah bagi negeri² di Semenanjung Malaysia adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersamaan 2.60kg.

b) Harga zakat fitrah bagi Sabah dan Sarawak adalah berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras Vietnam White Rice bagi negeri Sabah dan Thai White Rice bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.60kg.

########################

yang sentiasa membayar zakat

-- microprocessor --

########################

August 25, 2009

UCAPAN CANSELOR MAJLIS KONVOKESYEN KE 9 UNIVERSITI TEKNOLOGI PETRONAS

UCAPAN CANSELOR MAJLIS KONVOKESYEN KE 9 UNIVERSITI TEKNOLOGI PETRONAS 16 OGOS 2009
Yang Berbahagia Tan Sri Dato Sri Dr Mohd Hassan Marican Pro-Canselor Universiti Teknologi PETRONAS Yang Berbahagia Datuk Ainon Marziah Wahi Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Teknologi PETRONAS Yang Berbahagia Datuk Dr Zainal Abidin Haji Kasim Rektor Universiti Teknologi PETRONAS Ahli-ahli Lembaga Pengarah Universiti Teknologi PETRONAS Ahli-ahli Senat dan Pengurusan Universiti Teknologi PETRONAS Naib-naib Canselor dan wakil-wakil universiti-universiti Tetamu-tetamu jemputan, ibu-ibu, bapa-bapa, tuan-tuan dan puan-puan serta para graduan yang dihormati sekalian Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera Terlebih dahulu saya ingin mengucap tahniah sekali lagi kepada graduan yang sekarang ini boleh digelarkan sebagai ‘graduate’. I have congratulated every single one of them, that means I have congratulated 511 people. I have also congratulated the award winners very gladly. But now the congratulations are verbal. Now you are going to face life as real people. No longer looking towards your parents for sustenance but you have to work for yourselves now. But even if you work for yourselves I am quite sure you will always remember the people that you owe your success to. Your parents firstly, the university and the members of the academic staff, but more generally to the society in general because without a society that is peaceful and progressive, that is fairly well-developed, there wouldn’t be this opportunity for you to study at a prestigious university like Universiti Teknologi PETRONAS. So while you are glad that you have got through, you must never forget that you owe an obligation, to all these people; society in general, your parents, and of course, the university. Universiti Teknologi PETRONAS I think, is well on the way to becoming the best university in Malaysia. But that will depend on a lot of things. Of course the university itself will strive to provide the best education possible for the students coming to this university. But the students themselves have to work in order to make this university better known and highly respected. There are some universities in the UK for example which has become very well-known because of the way they speak. We talk about the Oxford accent. I am not proposing that you have a PETRONAS accent. But I would certainly suggest that when you leave the university and you work, you will show a certain character that will always be associated with the graduates of this university. What are the things that you can do? You must be, not only people with knowledge, but also with upright character. You will be people who always strive for the best and you will always try to contribute as much as possible to whatever organization that you work in. You should show the highest quality in terms of honour and responsibility. If you do all these things; all the graduates from this university put their minds to achieving these things, it will not be reflected only on you but it will be reflected also to the university so that the university will become a university which produces the best graduates not only in terms of their acquiring knowledge but also in terms of their character, their behaviour, their willingness to work hard and above all in whatever endeavour they enter into, they will be successful. Then, people will recognize you and people will go around and say, “Well, he is from Universiti Teknologi PETRONAS”. That would mean that we have succeeded in contributing towards making this university a first-class university in this country and also it might be ranked as among the top universities of the world. That is not just the ambition of the university. That is not just the ambition of the country. It should also be your ambition as graduates from this university. It is not too difficult to be of good character but we live in a world full of rogues and today we see how the economy of the world has collapsed. The economy has collapsed because people who are very intelligent, who graduated from some of the best universities in some countries have worked out systems of making money for themselves without regard for what happens to others. It is these people who came out with mathematical formulas and other systems in order to make money easily who have brought down the economy of the world. They excel in abusing the systems they work in. For example, in the banking system. They saw opportunities of how to make use of the system used by the bank in order to gain access to huge amounts of fund, to invest these funds, even though these funds are not backed by anything. They know that banks can lend more money than it has, than they have, and they work out a system to borrow the money from the bank and then to invest in rather ‘unsavoury’ kind of investment activities. For example you know that in 1997, the currency traders had sold down the currencies of many countries, including Malaysia. And the result is that they became extremely rich but the people whose currency they played around with became extremely poor. It was not a win-win formula. It was a formula that takes out of other people and leave them very poor. These people have worked out this formula because there are people in the universities, people who have graduated from famous universities, who advocated this way of making money. They do not invest in productive activities. They do not produce anything. They do not create jobs. And yet they made more money than those who start industries and strive to work hard in order to make profits for themselves. What they do of course, is to borrow money from the banks and sell the money so that the value of the money would go down and when the value goes down sufficiently they would buy back the money to deliver to those people who had bought at a higher price. That way they made not millions, but billions of dollars. They made money but others have to lose money. Whole countries can go bankrupt because of their activities, yet these people are not uneducated people. They are highly educated people. They come from some of the best universities but because they were greedy, they studied the system and they decided that there was a way to abuse the system in order to make themselves very rich. But these things cannot last forever. And so it is that today we see the collapse of the whole system and the many people who invested lost all their money. The banks lost money, the insurance companies lost money, the mortgage companies lost money, the hedge funds also lost money and of course the currency traders lost money. Everybody lost money because these people were highly trained, very clever university graduates but they made use of the knowledge that they gain in the university in order to find ways of cheating people basically, of abusing systems, so that they can make money for themselves at the expense of other people. As I said, this kind of activity cannot last forever. It has been going on for decades but eventually when the amount they lost was so big, there was no way for them to cover up and so it is that we have now to face a currency crisis. Now in your life outside of the university, you will come across people like that. People who have a lot of system or formulae in order to make money easily. Of course in this country, we had Mr Pak Man Telo. But he is nothing. He is not university educated, I think. But Mr Maddoff in America, cheated everybody of 50 billion dollars before he was caught. So you can see that it is not just the uneducated people who would be doing all these criminal things but the educated ones also indulge in, well, criminal activities. Except that because they were highly educated, the game they play is also much bigger. Many people are very gullible in this country also. If somebody comes along to them and say “We can change a ten-dollar note into a-hundred-dollar note, they are quite willing to invest in such a thing.” And how many of them, highly educated people who have been cheated because they were greedy, they wanted to make something out of nothing. When you work, always remember that for whatever you earn, you must deliver, in terms of your service, in terms of your ideas, in terms of your management, in terms of contributing towards the success of whatever organization that you are working with. That should be your creed, your character. So that you will never be accused of cheating people. And then people will say, “Well, he is from Universiti Teknologi PETRONAS. That shouldn’t be.” So while you have acquired in this university great knowledge which will help you in your life, help you to earn a better living, you should always remember that you have a name to guard. The name of the university must remain clean all the time. Indeed it must remain a great name so that people will look up to this university and people will scramble to get into this university. Because if they get their children into this university, then of course they are going to benefit, and benefit fully. So I wish you all the very best, congratulations once again, and also congratulations to the parents who have brought you up to this stage and enable you to get a university education at this particular university. I wish you all the best. Thank you. Media coverage:

Speech by Tun Chancellor, 16 August 2009 Speech by Tan Sri Hassan Merican, 16 August 2009 Media Coverage on 16 August 2009 Media Coverage on 17 - 19 August 2009

######################################### yang pernah mengambil skrol degree dari canselor UTP -- microprocessor -- #########################################

NINTH CONVOCATION CEREMONY OF UTP

NINTH CONVOCATION CEREMONY OF UTP

16 AUGUST 2009

UNIVERSITI TEKNOLOGI PETRONAS

Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) is known to provide an excellent opportunity for in-depth study in specialised areas of engineering or to conduct cutting-edge research in new, emerging technologies. Their philosophy emphasizes the development of competent professionals trained to solve real-world engineering problems. This was what attracted Leong Siew Yoong, 26, from Ipoh, to continue her postgraduate studies in chemical engineering at UTP.

“After my undergraduate studies in industrial chemistry, my only intention was to further my studies in catalysis. My biggest worry was to find a university that has all the latest and needed equipment and facilities that could support my field of choice. When I found out about UTP and their reputation in providing the best, I immediately applied.”

When asked why she chose a local university over a foreign university, Leong said, “The quality at UTP is as good as at any university abroad. Also, I feel to obtain such quality, it’s not about the place but about the students and the facilities.”

Another petroleum engineering graduate, is Tadesse Weldu, 29, from Ethiopia.

“My country is a developing country, and the facilities are not so strong. There is only one university back home that offers postgraduate studies, and petroleum engineering is not one of the programmes offered,” he says.

Tadesse followed the advice of a friend (UTP alumni) and enrolled at UTP.

“I did my undergraduate in electrical and computer engineering. Initially, they didn’t want to give me a seat, but when I convinced them in seeing the link between petroleum engineering, electrical engineering and computer engineering, I was accepted.”

It is a big deal for Tadesse, as he wants to help his country in petroleum exploration.

“PETRONAS, along with many other oil and gas companies are conducting ascertainments at home. I want to be part of this discovery and the education that I received at UTP will help me achieve that.”

Along with Leong and Tadesse, UTP also witnessed a ‘special’ graduate, Tuan Mohd Irwan Tuan Daud, 22, who is only three feet tall in built but is able to excel in his studies. He graduated with a Second Class Upper (Honours) in Electrical & Electronic Engineering Programme and also won the Final Year Project Award.

A total of 1169 of UTP students graduated in their respective fields of studies at the Ninth Convocation Ceremony held at the campus in Bandar Seri Iskandar, Perak on 16 August 2009. Out of this figure, 1075 were undergraduates from various programmes i.e Chemical Engineering, Civil Engineering, Electrical & Electronics Engineering, Mechanical Engineering, Business Information Systems and Information and Communication Technology and 94 were postgraduates from Civil Engineering, Electrical & Electronics Engineering, Chemical Engineering, Mechanical Engineering, Information Technology Engineering, Petroleum Engineering and Petroleum Geoscience. All graduates received their scrolls from the Chancellor, Tun Dr Mahathir bin Mohamad for the first session and from President of PETRONAS who is also the Pro-Chancellor of the University, Tan Sri Dato’ Sri (Dr) Mohd Hassan Marican for the second session at the University’s Chancellor Hall.

This year’s Chancellor Awards were presented to Hanisah Abdul Halim from Chemical Engineering Programme for Gold, Natasya Ng Jia Weyn from Civil Engineering for Silver and Muhammad Assad from Business Information Systems for Bronze.

The ceremony was also attended by members of the university’s Board of Directors and PETRONAS Management Committee members including the Rector / Chief Executive Officer of the University, Datuk Dr Zainal Abidin Haji Kasim.

In conjunction with the convocation ceremony, UTP and the Student’s Representative Council also organised a three-day festivity at its campus in Bandar Seri Iskandar.

The ConvoFair, which was held from Friday, 14 August until 16 August 2009, was officiated by YBhg Datin Prof Ir Dr Siti Hamisah bt Tapsir, Deputy Director General, Private Institute of Higher Education Department, Ministry of Higher Education Malaysia. Various activities took place during the ConvoFair which include activities like performances by guest artistes; Amy Search and Aizat AF.

############################

yang menjadi graduan UTP tahun 2008

-- microprocessor --

############################

(NIAT PUASA) Lafaz Niat Puasa Ramadhan

(NIAT PUASA) Lafaz Niat Puasa Ramadhan

Kat sini kami ingin berkongsi cara2 niat puasa pada mereka yg mungkin terlupa cara membacanya.. Kita semua boleh menghafal dengan membaca catatan doa di bawah.

nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

LAFAZ NIAT PUASA UNTUK SEBULAN

sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini kerana Allah Taala

DOA BERBUKA PUASA

allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin

Selamat menyambut bulan Ramadhan! :)

August 24, 2009

Jadual Buka Puasa Seluruh Malaysia 1430H/2009M

Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Negeri-Negeri Seluruh Malaysia Tahun 1430H / 2009M

Bil
NEGERI
ZON
1
MELAKA
Melaka
2

JOHOR

ZON 1- Pulau Aur Dan Pulau Pemanggil
ZON 2- Daerah Johor Bahru,Kota Tinggi,Mersing Dan Pulau Berdekatan
ZON 3-Daerah Pontian Dan Kluang
ZON 4-Batu Pahat,Muar,Segamat Dan Gemas Johor
3
PERAK
ZON 1- Daerah Hulu PERAK, Daerah Kuala Kangsar, Daerah Kinta Dan Daerah Batang Padang[Pengkalan Hulu (Keroh), Gerik, Lenggong, Kuala Kangsar, Sg.Siput, Ipoh,Batu Gajah, Kampar, Tapah, Slim River Dan Tanjung Malim
ZON 2-DAERAH KERIAN, DAERAH LARUT MATANG DAN SELAMA, DAERAH PERAK TENGAH, DAERAH MANJUNG DAN DAERAH HILIR PERAK.Parit Buntar, Bagan Serai, Taiping, Selama, Parit, Kg.Gajah,Beruas, Lumut, Sitiawan, Pulau Pangkor,Teluk Intan DanBagan Datoh]
ZON 3-BUKIT LARUT(TANAH TINGGI)
4
SARAWAK
ZON 1-LIMBANG, SUNDAR, TRUSAN DAN LAWAS
ZON 2-NIAH, BEKENU, MIRI, SIBUTI, DAN MARUDI
ZON 3-TATAU, SUAI, BELAGA, PANDAN, SEBAUH DAN BINTULU
ZON 4-IGAN, OYA, BALINGIAN, MUKAH, DALAT, SIBU,KANOWIT, KAPIT DAN SONG
ZON 5-, MATU, DARO, SARIKEI, JULAU, BINTANGOR DAN REJANG
ZON 6-KABONG, LINGGA, SRI AMAN, ENGKELILI, LUBOK ANTU, BETONG, SPAOH, PUSA, SARATOK, ROBAN DAN DEBAK
ZON 7-SAMARAHAN, SIMUNJAN, SERIAN, SEBUYAU DAN MELUDAM
ZON 8-KUCHING, LUNDU, BAU DAN SEMATAN
5
SABAH
ZON 1-BAHAGIAN SANDAKAN (TIMUR),TOMANGGONG, SUKAU, BANDAR SANDAKAN,SAMAWANG, KOTA KINABATANGAN DAN BUKIT GARAM.
ZON 2-BAHAGIAN SANDAKAN (BARAT) TERUSAN, BELURAN, KUAMUT, JAMBONGAN, PAITAN, TELUPID, TONGOD DAN PINANGAH
ZON 3-BAHAGIAN TAWAU (TIMUR) TAMBISAN, SAHABAT, TUNGKU, SEMPORNA, SILABUKAN,LAHAD DATU DAN KUNA
ZON 4-BAHAGIAN TAWAU (BARAT) BALUNG, BANDAR TAWAU, PULAU SEBATIK, MEROTAI DAN KALABAKAN
ZON 5-(BAHAGIAN KUDAT) PULAU BANGI, PITAS,KOTA MARUDU, MATUNGGONG DAN KUDAT
ZON 6-GUNUNG KINABALU ( KETINGGIAN 4,101 M)
ZON 7-(BAHAGIAN PANTAI BARAT) RANAU, KOTA BELUD, TUARAN, PENAMPANG, KOTA KINABALU, PUTATAN DAN PAPAR
ZON 8- BAHAGIAN PEDALAMAN (ATAS) PENSIANGAN, NABAWAN, SOOK, SEPULUT, TAMBUNAN, DAN KENINGAU
ZON 9-BAHAGIAN PEDALAMAN (BAWAH) TENOM, LONG PA SIA, MEMBAKUT, BEAUFORT, KUALA PENYU, WESTON, MENUMBOK DAN SIPITANG
6
TERENGGANU
ZON 1-KUALA TERENGGANU DAN MARANG
ZON 2-BESUT DAN SETIU
ZON 3-HULU TERENGGANU
ZON 4-KEMAMAN DAN DUNGUN
7
KELANTAN
ZON 1-JAJAHAN KOTA BHARU, BACHOK, PASIR PUTEH,TUMPAT, PASIR MAS, TANAH MERAH, MACHANG, KUALA KRAI DAN DAERAH CIKU (JAJAHAN GUA MUSANG)
ZON 2-JAJAHAN JELI DAN GUA MUSANG TERMASUK DAERAH GALAS DAN BERTAM
8
SELANGOR
ZON 1-DAERAH GOMBAK, PETALING/SHAH ALAM, HULU SELANGOR, HULU LANGAT DAN SEPANG
ZON 2-DAERAH KLANG, KUALA LANGAT,KUALA SELANGOR DAN SABAK BERNAM
9
PAHANG
ZON 1-PULAU TIOMAN
ZON 2-KUANTAN, PEKAN, ROMPIN DAN MUADZAM SHAH
ZON 3-TEMERLOH, CHENOR, MARAN, JERANTUT DAN BERA
ZON 4-RAUB, BENTONG DAN LIPIS
ZON 5-GENTING SEMPAH, JANDA BAIK DAN BUKIT TINGGI
ZON 6-CAMERON HIGHLAND, BUKIT FRASER, GENTING HIGHLAND
10
WILAYAH PERSEKUTUAN
KUALA LUMPUR PUTRAJAYA
11
WILAYAH PERSEKUTUAN
LABUAN
12
PERLIS
PERLIS
13
NEGERI SEMBILAN
ZON 1-JEMPOL DAN TAMPIN
ZON 2-: SEREMBAN,REMBAU, PORT DICKSON, KUALA PILAH DAN JELEBU
14
KEDAH
ZON 1-DAERAH KOTA SETAR, KUBANG PASU, PENDANG, YAN DAN KUALA MUDA
ZON 2-PADANG TERAP, SIK DAN BALING
ZON 3-DAERAH KULIM DAN BANDAR BAHARU
ZON 4-DAERAH LANGKAWI
ZON 5-PUNCAK GUNUNG JERAI
15
PULAU PINANG
Pulau Pinang
########################## yang sedang melakukan ibadat puasa -- microprocessor -- ###########################

Larangan..jangan ON Aircon sebaik saja masuk kereta anda

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Di samping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.
Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila. "When someone shares something of value with you and you benefit from it,  you have a moral obligation to share it with others".

August 21, 2009

Salam Ramadhan 1430H

################################# yang ingin beribadat sehabis baik ramadhan ini -- microprocessor -- #################################

Laman Web Rasmi Influenza A(H1N1)

Laman web rasmi H1N1 Malaysia oleh kementerian kesihatan

Anda bolehmengetahui status terkini H1N1 di Malaysia seperti
- Bilangan Kes
- Kematian
- Panduan bagi berbagai sektor (Awam, Perlancongan, industri, pngankutan awam, dll)
anda juga bolehmendapat kan bahan2 bertulis seperti
- Risalah
- Flyers
- Poster
mengenai H1N1.. dan anda bolehcetak dan jalankan tggujawab anda untuk semua...
sama ada anda mahu tampal dimana2 (pejabat, rumah) mahu sebarkan link... its up to you
mari tingkat kan kesedaran tentang H1N1.....
sekian harap maklum
Dr. Matpit

Masjid Mizan Zainal Abidin(Masjid Besi), Putrajaya

Fakta menarik Bangunan guna enam ribu tan keluli dan material telus cahaya jadi mercu tanda baru di Putrajaya BERKONSEPKAN seni bina moden kontemporari, berlatarkan Tasik Putrajaya dengan keindahan alam yang kekal tidak bersentuh di Presint 3, di situlah letaknya binaan sebuah bangunan berkerangka keluli atau digelar Masjid Besi, Putrajaya. Indahnya binaan dari keluli itu mungkin masih belum dapat dilihat dengan mata kasar namun keunikan masjid yang keseluruhannya berkeluasan 73,795 meter persegi itu amat istimewa. Malah, Masjid Besi ini dikatakan bakal menjadi sebuah mercu tanda baru pusat pentadbiran negara dan kebanggaan komuniti Islam di Putrajaya. Pembinaan masjid dengan kos RM180 juta itu bermula April 2004 dan dijangka siap sepenuhnya penghujung tahun depan. Dengan keluasannya yang sekali ganda lebih luas berbanding Masjid Putra, Putrajaya ia dijangka mampu menampung 20,000 jemaah pada satu-satu masa. Pengarah Jabatan Pembangunan Bandar Perbadanan Putrajaya, Ir Mohd Ridzwan K Othman, berkata cetusan idea untuk membina sebuah masjid baru di Putrajaya wujud sekian lama dulu. Malah, dalam Pelan Induk Putrajaya yang diluluskan kerajaan, ada diperuntukkan dua kawasan untuk dibina masjid di Putrajaya. “Hasrat perbadanan adalah menyediakan tempat beribadat yang selesa bagi umat Islam sekali gus menampung keperluan kakitangan kerajaan dan juga penduduk setempat iaitu dari sekitar pusat bandar atau core island di Presint 2, Presint 3, Presint 4 dan Presint 18. “Anggaran kasar, sejumlah kira-kira 23,633 kakitangan akan dijanakan apabila keseluruhan parcel Pejabat Kerajaan dibangunkan kelak. Manakala seramai 28,420 penduduk juga akan mendiami kawasan sekitar apabila kesemua projek pembangunan perumahan siap dibina,” katanya. Berdasarkan kapasiti jemaah yang ditentukan di dalam Pelan Induk Putrajaya iaitu 20,000 jemaah, pihak perbadanan meminta arkitek bertanggungjawab iaitu Kumpulan Senireka Sdn Bhd mereka bentuk sebuah masjid berkonsep berangin (airy), sederhana (light) dan telus (transparent). Mohd Ridzwan berkata, selepas beberapa siri perbincangan, didapati binaan dari struktur keluli dapat memenuhi konsep reka bentuk diinginkan iaitu bangunan yang tidak kelihatan terlalu besar. Lalu terhasillah sebuah masjid dengan penggunaan 6 ribu tan keluli bersamaan 70 peratus dari keseluruhan binaan manakala selebihnya adalah konkrit. Bagaimanapun, keluli hanya menjadi kerangka masjid kerana ia akan dikemaskan dengan material telus cahaya pada setiap tiang dan dinding menggunakan crystalized glass menjadikan masjid kelihatan berwarna putih dari jauh. Apabila malam, cahaya lampu akan menambah keindahan Masjid Besi yang boleh dilihat dari jambatan Seri Saujana. Ciri istimewa lain masjid yang menggabungkan teknologi moden dari Jerman dan China ini ialah setiap panel dinding luar masjid dipanggil Masyrabiah diperbuat daripada anyaman besi tahan karat atau Architectual Wire Mesh yang mempunyai ciri unik iaitu telus cahaya dan angin membuatkan pengunjung selesa dengan hembusan angin segar. Malah, di sini juga tiada dipasang walau sebuah kipas. Tapi, bagi menjamin keselesaan pengunjung, pihak perbadanan menggunakan sistem pengudaraan udara sejuk atau gas district cooling (GDC) di dalam bangunan masjid bagi menggantikan sistem penghawa dingin. Anyaman Masyrabiah di Masjid Besi diimport khas dari Jerman dan menjadikan ia satu-satunya bangunan dengan anyaman besi tahan karat yang wujud di negara ini. Kemudian ia dilitupi pula panel bercorak geometri pada bahagian luar, juga dari jenis besi tahan karat. Mohd Ridzwan berkata, rujukan yang digunakan untuk menggunakan dinding Masyrabiah adalah stadium terkenal milik pasukan Real Madrid iaitu Stadium Bernabeu, perpustakaan negara di Paris yang menggunakan dinding berkonsep sama untuk ruang meletak buku setinggi 20 tingkat dan ruang letak kereta di Barcelona. Apabila pembinaan Masjid Besi siap nanti, pengunjung yang ingin beribadat atau sekadar berkunjung ke masjid ini bakal disambut dengan seni kaligrafi yang terukir di hampir setiap ruang masjid. Perjalanan menuju ke masjid melalui sebuah jejantas yang menghubungkan Dataran Putrajaya ke kawasan masjid dipanggil Kiblat Walk seluas 13,639 meter persegi. Kawasan yang menghadap kiblat ini dihiasi dengan kolam air seolah-olah berada di kawasan kota istana purba Al Hambra. Begitu juga di sekeliling Masjid Biru, ia seolah-olah sebuah pulau dengan dikelilingi binaan konkrit kolam bertingkat. Ia kelihatan seperti mini air terjun yang melimpah ke dalam takungan kolam kedua menjadikan kawasan ini tempat yang sesuai untuk beristirehat sambil menunggu azan berkumandang. Disambut binaan pintu gerbang konkrit yang dibina menggunakan glass reinforce concrete (GRC), pengunjung akan melalui Iwan Utama menuju ke laman atau Sahn dalam bahasa Arab. Indahnya binaan konkrit putih itu, ia dilatari ukiran Asma Ul Husna yang terkandung 99 nama Allah SWT menggunakan tulisan kaligrafi dari jenis Khat Thuluth. Pintu utama menuju ke ruang solat utama, terukir ayat suci al-Quran dari surah Al-Israa’ ayat 80. Menjengah ke ruang solat, mata pasti terpaku melihat dinding Mihrab yang diperbuat daripada panel kaca setinggi kira-kira 13 meter juga diimport khas dari Jerman. Pada cermin itu terukir kerja tangan tempatan iaitu dua baris ayat dari surah Al-Baqarah pada bahagian kanan dan surah Ibrahim di sebelah kiri. Uniknya cermin itu, ia tidak memantul kesan dari pancaran sebarang cahaya atau lampu menjadikan ukiran kaligrafi ayat suci berwarna keemasan itu kelihatan jelas dan seolah-olah terapung di udara. Dinding Mihrab inilah yang akan menjadi fokus utama ruang solat Masjid Besi Putrajaya itu. “Masjid yang kini 75 peratus siap dan masih belum mempunyai sebarang nama mempunyai hanya satu kubah diperbuat daripada keluli. “Selain itu, ia juga akan dilengkapi sistem audio visual terbaik bagi memastikan tiada sebarang masalah seperti pantulan bunyi berlaku ketika azan atau ceramah agama dibuat,” katanya. Mohd Ridzwan yang ditemani Timbalan Pengarah Pembangunan Kemudahan Awam, Jabatan Pembangunan Awam Perbadanan Putrajaya, Norhayati Abdullah, pada pertemuan itu berharap umat Islam di negara menggunakan kemudahan itu yang menjadi ikon pada Putrajaya. Walaupun menjadi tumpuan diplomat dan pelancong dari seluruh dunia, umat Islam di negara ini wajar mengimarahkan masjid dan tidak membiarkan ia kosong serta terbiar. FAKTA: Kemudahan disediakan Ruang solat (dewan utama, ruang terbuka dan dewan solat muslimat) Tiga unit kuaters dua tingkat tiga bilik untuk kakitangan masjid 10 unit bazar atau ruang niaga di dalam kawasan masjid Bilik pameran mampu memuatkan 250 orang Dapur Bilik VIP Bilik penyelenggaraan Bilik jenazah Pejabat Bilik kawalan audio visual Ruang letak kereta (bawah tanah) Kiblat Walk – Ruang kolam umpama istana Al Hambra yang menghadap kiblat Iwan Utama – Laluan gerbang utama menuju Sahn yang terukir Asma Ul Husna Sahn – Kawasan laman menempatkan ruang solat terbuka dan padang Dinding Mihrab – Kawasan ruang solat utama, ditempatkan cermin kaca dengan ukiran ayat Al Baqarah dan Ibrahim. Kelihatan seolah terapung di udara FAKTA NOMBOR: Masjid Besi, Putrajaya RM180 juta – Kos pembinaan 60,156 – Meter perseti, luas masjid 20,000 – Kapasiti jemaah.

******************************************************
yg kagum dengan kemajuan teknologi senibina <----mcm ayat afdzal jer
Matpit
****************************************************

August 20, 2009

Pengumuman Puasa..

Jadikan Ramadhan ini kita lebih teliti soal makanan HALAL

Al Quran yang diturunkan kepada umat Islam menyatakan beberapa larangan, dengan mengarahkan mereka supaya membuat pilihan dengan teliti dan bijak serta memakan makanan yang baik dan berkhasiat. Dalam memilih makanan dan minuman, Islam telah menetapkan tiga garis panduan yang penting iaitu: - Sama ada makanan itu diharamkan Allah - Sama ada makanan itu diperolehi secara halal atau haram - Sama ada bahan itu boleh memudaratkan kesihatan Justeru, pengambilan makanan dan minuman yang diharamkan dalam Islam akan meninggalkan kesan buruk ke atas aspek aspek kesihatan, kerohanian dan perkembangan fizikal seseorang individu. Terdapat beberapa faktor yang menentukan status halal haram makanan tertentu.Ini termasuk sifat semula jadi makanan, bagaimana ia di hasilkan, di proses, di edarkan dan bagaimana di perolihi. Misalnya, sebarang produk daripada sumber babi di anggap haram kerana bahan tersebut adalah haram. Begitu juga, daging daripada binatang yang tidak di sembelih mengikut hukum syarak adalah haram. Makanan yang di curi atau tidak diperolihi mengikut hukum syarak juga haram. Makanan dan minuman yang beracun atau memabukkan adalah haram kerana bahan tersebut boleh memudaratkan kesihatan. Islam menggariskan beberapa garis panduan umum mengenai perkara ini ia itu:- - Semua bahan mentah dan rumusan mesti halal - Binatang yang halal untuk makan saperti lembu mestilah di sembelih mengikut hukum Islam, yang mana penyembelihan nya itu di lakukan oleh seorang Islam yang waras akal fikirannya, dengan memotong urat leher binatang sembelihan hingga putus, dengan menggunakan benda tajam saperti psau. Perkataan "Bismillah" perlu disebut ketika sembelih. - Bahan ramuan halal tidak boleh bercampur atau menyentuh bahan bahan haram saperti produk daripada babi atau anjing sewaktu menyimpan, mengangkut, memasak dan menghidangkannya. Sumber:Panduan CAP.

August 19, 2009

H1N1 Rakyat Didahulukan Untuk Mampus

Saya copy dari post seorang ahli yahoo group, Rozmal Bin Malakan

yg benar
Matpit
bnyak info bleh diambil
(Maaf kasar sikit tajuk , puas dah berlembut sebelum ini) Rakyat Malaysia begitu naif , begitu tidak terdedah mengenai pengetahuan pencegahan H1N1. Agaknya kalau isytihar darurat kita masih buat tak kisah, dari Perdana Menteri sampailah ke rakyat biasa. Isteri saya mengajar di sebuah sekolah kluster di Seremban (sekolah Top of the Cream agaknya). Salah seorang murid telah disahkan menghidap H1N1 (anak Dato). Kelas sekolah berjalan macam biasa. Saya tanya tak ada ke buat pembersihan kelas dan sekolah dari bakteria (disinfection) ? Dia kata tak ada. Sekolah seolah-olah tak tahu nak buat apa, tunggu arahan dari Jabatan Pelajaran dan Kementerian Kesihatan agaknya. Kerajaan Singapura banyak mengeluarkan panduan mencegah H1N1. Salah satunya ialah tempat awam hendaklah selalu dibersihkan dengan pembunuh kuman (disinfectant seperti Dettol dsbnya) antaranya tombol pintu, pemegang tangga dan lain-lain. Tengok tak Buletin Utama TV3 malam tadi (Selasa 18 Ogos 2009), sudut luar negara , bagaimana mereka membersikan kerusi, meja, pintu kelas satu per satu dilap dan disembur dengan antibakteria. Lagi satu saya tanya anak saya ada tak sekolah masa perhimpunan atau dalam kelas baca apa-apa doa untuk mohon kepada Allah dijauhkan bala ini ? Hanya sekolah rendah anak saya saja yang ada buat. Yang lain hanya ada baca Yasin dan Solat Hajat , itu pun bukan setiap hari. Kalau tak ada doa khusus boleh rujuk doa yang bekas Mufti Negeri Sembilan minta kita amalkan di http://hjmohdmurtad za.blogspot. com/2009/ 04/doa-keselamat an-daripada- wabak.html Sekali lagi kepada Perdana Menteri, Menteri Pelajaran, Pimpinan Barisan Nasional , Pimpinan Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia, tolonglah peka sikit mengenai H1N1 ini, jangan tuding menuding jari. Di akhirat nanti setiap seorang daripada kita akan dipertanggungjawabk an tidak kira pemimpin mahu pun rakyat. Kepada media jadikanlah H1N1 tajuk utama akhbar. Jangan sampai rakyat panik , topeng muka mahal langsung tak keluar rumah , atau langsung tak pakai, sedangkan banyak kain pelikat, kain batik lama boleh buat topeng muka dengan diberikan panduan yang betul. Rujuk sini http://waghih. blogspot. com/2009/ 08/h1n1-buat- sendiri-topeng- muka-untuk. html Dibawah petikan panduan pencegahan H1N1 dari kerajaan Singapura The following should be cleaned regularly with disinfectant: - Lift cars, escalators and staircases, particularly buttons and handrails. - Surfaces with high human contact, such as counters, tabletops, door knobs/handles and public phones - General premises, paying more attention to places of higher human traffic such as the entrance, lobby area, information counter, common corridors. http://www.teamsing apore.com. sg/publish/ etc/medialib/ sports_web_ uploads/h1n1- 2009.Par. 0001.File. tmp/H1N1% 20guidelines% 20(21%20May,%205% 2058%20pm) .pdf

Doa keselamatan dan kesentosaan dari segala penyakit

Flag Malaysia


Betul ke ni fizi?

##################################
yang sentiasa setia pada Jalur Gemilang

-- microprocessor --
##################################

August 14, 2009

KRSTE.my Road Tour from Putrajaya-Kota Bharu-Kuala Terengganu-Putrajaya

Sory geng. Pic tgh keje nanti aku upload. Hakhak By, Ahmeng